
Délkelet-ázsiai gyűjtemény
Délkelet-ázsiai Gyűjteményünket, más gyűjteményeinkhez hasonlóan, a múzeum névadója, Hopp Ferenc hagyatéka alapozta meg. Hopp Ferenc első világkörüli útján (1882‒1883) Jávára is ellátogatott, ahol a híres buitenzorgi (ma: bogori) botanikus kert olyannyira lenyűgözte, hogy hazatérve saját villája, a mai Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum kertjét is e jávai minta ihletésére terveztette meg; otthona pedig Buitenzorg-villa néven híresült el a korabeli Budapesten.
A jelenleg több mint 1100 leltári tételt számláló Délkelet-ázsiai Gyűjtemény a Hopp Ferenc Múzeum legfiatalabb gyűjteménye, csak 2014-ben vált önállóvá – tárgyanyaga ugyanis korábban az India / Dél-ázsiai Gyűjtemény részét képezte. Ennek ellenére az elmúlt évtizedben a múzeum gyűjteményei közül ez a legdinamikusabban gyarapodó kollekció .
Kezdetben, a múzeum anyagának kialakításakor a gyűjteményezés még kevéssé fordult Délkelet-Ázsia művészete felé, a különféle ajándékok, hagyatékok és vásárlások révén mégis folyamatosan gyarapodott az erről a területről származó műkincsek száma. Sőt, 1931-ben a múzeum első időszaki kiállítását is egy Jáva szigetéről származó magángyűjtemény anyagából rendezte meg Felvinczi Takács Zoltán − Zboray Ernő, a szerteágazó helyi ismeretekkel rendelkező gyűjtő, instrukciói alapján. A gyűjtemény történetéhez szorosan hozzátartozik az is, hogy a 2010-es évekig a délkelet-ázsiai régióból származó tárgyak jellemzően nem önálló jogon, hanem az indiai művészeti gyűjtemény szerves részeként vagy egy-egy speciális tárgytípusra (jávai wayang) fókuszálva kerültek reflektorfénybe.
A nagyközönség a 2016-os Nágák, elefántok, madarak. Viseletek Délkelet-Ázsia szárazföldi térségéből című kiállításunkon, valamint a 2019 nyarán nyílt centenáriumi kiállításon találkozhatott először e − sokszínűsége mellett is kulturális egységként kezelt − régió gyűjteményének legfontos darabjaival.
A Délkelet-ázsiai Gyűjtemény muzeológiai jelentőségét ma az adja, hogy számos gyűjtőtől nem csupán egy-egy tárgyat, hanem egész összefüggő tárgyegyütteseket őriz. 2014-ben Rádai Ödön és felesége gyűjteményéből több mint 150 darabos – elsősorban vietnámi és laoszi textileket, kerámiákat és kisebb faragványokat tartalmazó – gyűjteményi válogatás került ide; Delmár Emil hosszú évtizedekig letétként őrzött, nagyméretű thai buddhista tekercsképeinek megvásárlására végül 2014–2015-ben nyílt lehetőség; ugyanakkor, amikor Gaál József három, 2013-ban kiállított indonéz, wayang ihletésű kortárs alkotásával is gazdagodott a gyűjtemény. 2016-ban pedig egy budapesti galéria árveréséről kerültek a múzeumba a korábban László Károly gyűjteményébe tartozó buddhista szobrok, továbbá egy függő buddhista tekercskép.
A gyűjtemény a nagy földrajzi egységeket követve két nagyobb részre osztható: a szárazföldi Délkelet-Ázsiából, illetve a szigetvilágból származó tárgyakra. A szárazföldi területekről származó műtárgyak között leginkább a buddhista anyag a meghatározó, s ebben számszerűen a szobrászat alkotásai vannak túlsúlyban. Az egyik legkorábbi darab egy homokkőből faragott, Buddhát ábrázoló, 13. századra datálható khmer domborműtöredék, amelyet Hatvany Bertalan adományozott múzeumunknak, 1940-ben. A thai művészetet képviseli többek között az az igen jó kvalitású, a 16. századi, lakkozott, aranyozott Buddha-fej, amely Duka Tivadar ajándékaként annak idején a Nemzeti Múzeumból került át Múzeumunkba. Szintén kiemelkedő darab az Ágai Béla és neje gyűjteményéből származó, 19. századi burmai/thai kapuőr istenség, ahogyan a 18–19. század fordulójáról származó, királyi díszbe öltözött, ülő Buddha figura is.
Az 1950–1960-as években a baráti szocialista államokkal ápolt kapcsolatok következtében tovább gyarapodott a múzeum gyűjteménye. Ekkoriban Délkelet-Ázsiából elsősorban a Vietnámi Demokratikus Köztársaságból érkeztek csereajándékok, többnyire fametszetek; 1961-ben azonban már kerámiákkal, köztük értékes, a 11–12. századra datált Thanh Hoa-kerámiákkal (tálak, tányérok) bővült a kollekció.
Bár a délkelet-ázsiai szigetvilág egyéb területeiről – Malajziából és a Fülöp-szigetekről – is találunk néhány darabot, a tárgyak többsége mégis Indonéziában, azon belül is Jáva szigetén készült. A Hopp Múzeum indonéz anyagának legnagyobb összefüggő tárgyegyüttesét egy több mint 50 darabos, zömében a 19. századból származó wayang golek (körplasztikus, fából készült) bábkészlet adja, csupán fele az eredeti gyűjteménynek, a másik fele a Néprajzi Múzeumhoz került. A készlethez tartozó díszletet és a tradicionális gamelán zenekar hangszereit szintén az említett két múzeum őrzi.
Zárásként érdemes kiemelni még a Hopp Ferenc gyűjtői érdeklődésének fókuszában álló fegyvergyűjteményt, melyben az indonézek mágikus-kultikus tőrein, a változatos megmunkálású kriszeken túl még jónéhány, lenyűgöző kialakítású fejvadász kard (Kalimantán/Borneó szigetéről), tovább jellegzetes szumátrai és fülöp-szigeteki fegyver is helyet kapott, méltó emléket állítva kalandos életű hajdani tulajdonosuknak.
Galéria

BUDDHA ELŐTT
Thaiföld, 1850–1870
Tempera pamutszövet alapon
Delmár Emil gyűjteményéből

Kambodzsa, Bayon-stílus, 13. század
Homokkő
Hatvany Bertalan ajándéka

Mianmar (Burma),
19. század második fele
Fa, lakk
László Károly gyűjteményéből

Thaiföld, Ayutthaya-korszak, 16. század
Bronz, aranyozott
Duka Tivadar ajándéka

Mianmar (Burma) vagy Thaiföld (Sziám), 19. század első fele
Fa, lakk
Ágai Béla és neje hagyatéka

Indonézia. Jáva. Cirebon környéke.
20. század első negyede
Bivalybőr, festett
Zboray Ernő gyűjteményéből

Indonézia. Közép-Jáva. 10. század
Xantus János gyűjtése

Laosz, 17–18. század
Elefántcsont, festett

FÖLDET ÉRINTŐ KÉZTARTÁSSAL
Mianmar (Burma),
18. század vége – 19. század eleje
Fa, lakk
Ágai Béla és neje gyűjteménye

Vietnám, Thanh Hoa, 11–12. század
A Vietnámi Demokratikus Köztársaság
Történelmi Múzeumának csereajándéka