UTOLJÁRA | 9. BODY.RADICAL Nemzetközi Előadóművészeti Biennálé | HOPP_KERT_SHOW

UTOLJÁRA | 9. BODY.RADICAL Nemzetközi Előadóművészeti Biennálé | HOPP_KERT_SHOW

HOPP KERT SHOW
A kert által inspirált térspecifikus improvizációk
 
A BODY.RADICAL fókuszában a határtalanság
 
A 2009-ben Butoh Fesztiválként indult program ma a régió legjelentősebb, az ázsiai kortárs non-verbális előadóművészeteket bemutató, a két kontinens közötti művészeti együttműködéseknek teret adó programmá nőtte ki magát.
 
A biennálé szervezőjének, az Érintéspont Művészeti Alapítványnak és alapító-igazgatójának Bataritának kiemelt célja, hogy Magyarországon és lehetőség szerint a régióban is bemutassa a távol-keleti előadóművészetek legújabb irányzatait, kiemelve a kortárs táncot, elősegítse a kulturális és művészeti kapcsolatok kiépítését, a közös munkát Kelet-Európa és a Távol-Kelet között. Az év folyamán zajló programok mellett a biennálé a 2009-es indulásától koncentrált formában kínálja mindezt az érdeklődőknek.
 
A kezdetben a butoh (japán avantgárd) előadásokra fókuszáló fesztiválprogramban, évről-évre fokozatosan megjelentek a műfaj szoros határai közé nem sorolható,de a butoh filozófiáját tükröző előadások, kortárs tánc produkciók és performansz akciók is, ezért lett a biennalé neve BODY.RADICAL.
 
2009 óta Japánból, Koreából, Kínából, Hong Kongból, Thaiföldről, Vietnámból, Mexikóból, Peruból, Kanadából, Franciaországból, Spanyolországból, Hollandiából, Oroszországból, Izraelből és Magyarországról kerültek a fesztivál programjába művészek és szakemberek, ahol az előadások mellett workshopok-on, filmvetítéseken, táncművészeti szimpóziumon, közönségtalálkozókon vehettek részt az érdeklődők. Alkalmanként egy-egy nagymesternek dedikált kiállítás is része a programnak.
Nemzetközi és magyar partnerintézményekkel együttműködve a budapesti programok mellett 2009-ben Szófiában (BG), 2011-ben Pozsonyban (SK) és Krakkóban (PL), 2015-17-19-21-23-ban Pécsett (H), 2021-23-ban Ceglédbercelen (H), 2023-ban Balatonbogláron turnéztak a meghívott művészek.
 
2025-ben a magyar művészek mellett japán, mexikói, francia, német és ausztriai vendégművészekkel találkozhatnak az érdeklődők.
A 9. BODY.RADICAL Nemzetközi Előadóművészeti Biennálé szeptember 19. és 26. között , 4 városban (Budapest, Pécs, Ceglédbercel és Ravazd , 7 helyszínen kerül megrendezésre.
 
Két dolog miatt is különleges az idei fesztivál.
Először is azért, mert az összes programunkkal a 10 éve elhunyt MUROBUSHI Ko előtt tisztelgünk, aki a világ legismertebb és legelismertebb butoh mestere volt és aki 2009-től, a kezdetektől a fesztiválunk szerves és meghatározó alakja, előadója, vendége, tanára, aki a társunk volt. Filozófiája, létezésről és halálról, emberről és ösztönről, a határokat átlépő teste, nyitott és érdeklődő személyisége, személyes varázsa mindenkit inspirált, akivel csak találkozott. Róla emlékezünk.
Másodszor pedig azért, mert ez az utolsó BODY.RADICAL.
 
A HOPP_KERT_SHOW előadás során fellépő művészek:
TÁNC:
Christine BONANSEA SAULUT (F-G), DaniMayu (A), Gabriela CUEVAS ABITIA (Mex), KONDO Motoya (J), Batarita (H)
ZENE:
XRC KOVÁCS Balázs (H), UHERKOVICH Gál Győző (H)
 
Az előadókról a BODY.RADICAL honlapján található részletes információ.

JEGYVÁSÁRLÁS

Batarita (batarita.com, bodyradical.com touchpointart.com) koreográfus, táncos, jelmez-, fény- látványtervező, színész, rendező, fesztivál igazgató, az Érintéspont Művészeti Alapítvány nagykövete 2000-ben megalapította a Batarita Társulatot. Alkotásai szorosan kapcsolódnak a butoh filozófiájához, 29 országban turnézott.   Batarita a Magyar Táncművészeti Főiskola koreográfus szakán végzett, nemzetközi koreográfus versenyek nyertese, aki sorra kapta meg a legjelentősebb nemzetközi, kultúrával foglalkozó szervezetek - Asia-Europe Alapítvány (Th), DanceWeb (A), Japán Alapítvány (J), CPI-SIDance (Kor), Royaumont Alapítvány (Fr), stb. - alkotói ösztöndíjait, melyekkel az említett országokban élt. 2006-ban, Bangkokban meghívott vendégművésze volt a thai király születésnapjára rendezett ünnepségnek, később közös darabokat hozott létre Ko Murobushival és Yoshito Ohnoval. 2009-ben rendezőként debütált, majd 3 operát rendzett a Magyar Állami Operaházban. Még ebben az évben együttműködésben Pintér Gáborral és Mizohata Toshióval megalapította a BODY.RADICAL Nemzetközi Előadóművészeti Biennálét, melynek azóta is igazgatója. 2012-től nemzetközi koreográfus versenyek zsűrijének tagja. 2013-ban életművéért a "Párhuzamos kultúráért" díjat kapta meg a Mediawave Alapítványtól. Három filmet rendezett. Hét évig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, majd egy-egy szemeszterre a bangkoki Dance Centre School of Performing Arts és a Színház és Filmművészeti Egyetem tanára és vendégprofesszora volt.

 

DaniMayu (butoh-danimayu.com) független butoh táncos, koreográfus és oktató, aki Bécsben, Ausztriában él. DaniMayu több mint 20 éve képviseli az eredeti butoh táncot, amelyet első és második generációs mesterektől örökölt és tanult, a Japánban töltött egyetemi évei alatt. Mindenekelőtt a Dairakudakannal folytatott több mint 5 éves együttműködés határozta meg az alapjait és az irányvonalát, de emellett részt vett számos workshopon, tanfolyamon és projekteken olyan butoh mesterekkel, mint Motofuji Akiko, Kinya, Zulu Tsuruyama vagy Tamano Koichi az Asbestoskanban; Ohno Yoshito a Kazuo Ohno Táncstúdióban; Hiruko Hino és Kasai Akira; valamint Semimaru és Toru Iwashita a Sankai Jukuból, akik szintén hozzájárultak számára a butoh mélyebb megértéséhez. Néhány kivételtől eltekintve DaniMayu szóló táncosként dolgozik. 2006-ban megalapította a MayuKan - DaniMayu ButohDanceCompany-t, majd több mint 10 év szünet után, 2020-ban elindította a társulat új formációját, melyet azóta is vezet. 

 

Gabriela CUEVAS ABITIA (gabrielacuevasdanza.com) Mexikóban él és született. Klasszikus táncosként kezdte, és néhány évig ezen a területen is maradt. Később megismerkedett a tánc és a színház különböző művészeti formáival, majd aktívan alkotott és dolgozott előadóművészként, koreográfusként és tánctanárként  különböző mexikói csoportokban és előadóművészeti társulatokban. Néhány tánctársulattal és projekttel lehetősége nyílt külföldön is bemutatni munkáit. Számos ösztöndíjat és elismerést kapott a Jalisco Kulturális Minisztériumától. 

 

Christine BONANSEA SAULUT (cbcdance.com) Berlinben élő nemzetközi művész és dramaturg, aki 25 éves rendezői, koreográfusi és előadóművészeti tapasztalattal rendelkezik. CBCdance társulatával táncdarabokat, installációkat és fesztiválokat hozott létre nemzetközi előadóművészeti színterek számára.

Támogatásban és ösztöndíjakban részesült a Zellerbach Családi Alapítványtól, az FCA-tól, a NYC LMCC-től, a DOCKarttól, a JOINT ADVENTURES // NPN-től, a NEUSTART KULTUR-tól, a Dachverband Tanz Deutschland-tól, a Perspektiv Kultur-tól és a MODINA EU programtól.

Munkásságát az expresszivitás, a virtuozitás, az improvizáció és a koreográfia határozza meg, kísérleti környezetben, számos művészeti területet lefedve.

Olyan témákat vizsgál, mint a "térbeliség" fogalma, azaz a digitális eszközök és a fizikai test közötti kapcsolatokat vizsgálata kézzelfogható környezetekben és architektúrákban. Legújabb munkái áthidalják az immerzív birodalmakat, legyen az auditív vagy vizuális, a virtuális valóságban, a mesterséges intelligenciát használó kiterjesztett valóságban, a kevert valóság (XR) potenciális fúziójával. 

 

KONDO Motoya, (motoyakondo.com @motoya.kondo) Japánban, Nagojában született, koreográfus, táncos, a Motimaru Táncegyüttes társalapítója. 2005-től butoh-t tanult és asszisztenseként dolgozott  Yoshito Ohno-nál, Kazuo Ohno fiánál. 2010 után terepkutatásokat végzett a helyi és a hagyományos táncok terén Japánban, Indiában, Nepálban, Spanyolországban és Balin. Bali táncot tanult Agun Anom Putránál, I Made Djimatnál és Ida Bagus Oka Wirjanánál, a mozgás és a tánc egyetemes alapelveinek keresése céljából. 2008 óta a keleti kontemplatív hagyományok tanulmányozásában, különösen a tibeti hagyományok gyakorlásában merült el. Elhivatott továbbá a kortárs művészet gyakorlása és az ősi bölcsességek közötti űr áthidalásban. Fellépett és tanított Európa, Ázsia és Ausztrália több mint 45 városában, többek között a következő helyszíneken: Velencei Biennálé (2010), 9. Nemzetközi Koreográfiai Verseny "No Ballet", Nemzetközi Táncfesztivál Lucky Trimmer (2016), Hildesheimi Egyetem, Lipcsei Egyetem, Hasselti Egyetem, Kölni Médiaművészeti Akadémia stb.

 

XRC KOVÁCS Balázs (hangfarm.hu periszkopradio.hu diobelkiado.hu moire.hu) elektronikus zenész, filozófus, a pécsi Periszkóp Rádió alapító szerkesztője, a Moiré Kulturális Egyesület elnöke, a Hangfarm természet-technológiai alkotótelep és a Dióbél Kiadó művészeti vezetője, a PTE MK Elektronikus Zene és Média Tanszékének vezetője. Xrc és Eszelős Meszelős néven jelentet meg elektronikus zenei munkákat. Kutatói területe jelenleg a webes multimédia lehetőségek, különösen a szonifikáció, emellett pedig kerámiába gravíroz algoritmikus formákat. 

 

UHERKOVICH Gál Győző zenei tanulmányait klasszikus zongorával, és alapvető zeneelmélettel kezdte, alsó tagozatban. Rövid szünet után, gimnáziumi évei alatt autodidakta módon kezdett gitárt tanulni, később csatlakozott az iskola könnyűzenei egyesületéhez. 2019 óta építész tanulmányait folytatja, emellett él szenvedélyének, a zenének. 2022-ben Batarita Kristály című darabjának volt társzeneszerzője.