Batikolt textil, wayang figurával (Bima)
Leltári szám: | 65.14.1 |
---|---|
Tárgytípus: | textil; bábjáték és árnyjáték; textilművesség |
Készítés ideje: |
19. század
|
Készítés helye: |
Anyag/technika: | batikolt textil |
---|---|
Méretek: | magasság: 34 cm szélesség: 31,5 cm |
Rozsdavörös alapon, világos keretben wayang kulit árnyjátékbáb alakja válik kivehetővé. Ő Bima (Werkudara) a második Pandawa fivér, a Mahábhárata eposz egyik főhőse. Rendkívül erős az igazságérzete, és bár rendíthetetlen harcos, túlságosan könnyedén felingerelhető.
A wayang ábrázolási hagyományának megfelelően hajviselete, ruhája, kiegészítői, valamint kéz-, valamint fejtartása segíti a karakter beazonosítását. Különös ismertetőjegyei a hüvelykujjak végén viselt hosszú, hajlott körmök (kuku pancanaka), melyeket fegyverként használ.
Jáva minden kétséget kizáróan, hosszú ideje a batikolás egyik fellegvára. A technika lényege, hogy a színezetlen vászonra előbb felrajzolják a kívánt mintát, majd egy "canting" nevű speciális eszköz segítségével viasszal vonják be a színezetlenül hagyni kívánt részeket. Ezután következik az anyag festékbe merítése, melynek során a viaszréteg megvédi az általa lefedett részt. Ezt követően forró vízben leolvasztják a viaszt és máris lehetővé válik az üresen hagyott rész beszínezése is.
A batik művészetnek gondosan kidolgozott, régiónként változó formakincse, valamint színkészlete alakult ki, de léteztek kizárólagosan az uralkodók számára fenntartott motívumok is. A batikolás egy másik formája nyomódúc ("cap") alkalmazásával történik.
A wayang ábrázolási hagyományának megfelelően hajviselete, ruhája, kiegészítői, valamint kéz-, valamint fejtartása segíti a karakter beazonosítását. Különös ismertetőjegyei a hüvelykujjak végén viselt hosszú, hajlott körmök (kuku pancanaka), melyeket fegyverként használ.
Jáva minden kétséget kizáróan, hosszú ideje a batikolás egyik fellegvára. A technika lényege, hogy a színezetlen vászonra előbb felrajzolják a kívánt mintát, majd egy "canting" nevű speciális eszköz segítségével viasszal vonják be a színezetlenül hagyni kívánt részeket. Ezután következik az anyag festékbe merítése, melynek során a viaszréteg megvédi az általa lefedett részt. Ezt követően forró vízben leolvasztják a viaszt és máris lehetővé válik az üresen hagyott rész beszínezése is.
A batik művészetnek gondosan kidolgozott, régiónként változó formakincse, valamint színkészlete alakult ki, de léteztek kizárólagosan az uralkodók számára fenntartott motívumok is. A batikolás egy másik formája nyomódúc ("cap") alkalmazásával történik.